Back To The Future Strona Główna Back To The Future


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Artykuł o DeLoreanie
Autor Wiadomość
arbogast 

Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 4
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-02-02, 18:33   Artykuł o DeLoreanie

Ostatnio napisałem artykuł o Johnie DeLoreanie. Bazowałem na informacjach zawartych w internecie oraz książce "Skandaliczna historia motoryzacji" Jacka Balkana. Jak by ktoś był zainteresowany oto on:

Samochód DeLorean DMC-12 zyskał w 1985 roku status gwiazdy filmowej po wystąpieniu w filmie "Powrót do przyszłości" Roberta Zemeckisa. Szkoda tylko, że odbyło się to trzy lata po zamknięciu fabryki DMC i aresztowaniu jej prezesa za handel narkotykami.

DeLorean DMC-12 to sportowe auto produkowane w latach 1981-1982 przez firmę DeLorean Motor Company należącej do amerykańskiego przedsiębiorcy Johna DeLoreana. W zamierzeniu twórców pojazd miał być samochodem jutra, naszpikowanym nowatorskimi technologiami, oferującym niespotykane systemy bezpieczeństwa. Produkcja DeLoreana trwała zaledwie dwa lata i została przerwana wraz z bankructwem firmy - nie doczekała ona przyszłości, na którą przeznaczony był pojazd.

Człowiek
John Zachary DeLorean był amerykańskim przedsiębiorcą, inżynierem. Jego życie było kontrowersyjne, pełne wzlotów i zakończone ostatecznym upadkiem. Jednak do wieku 50 lat wzorcowo realizował amerykański sen.

Urodził się w Detroit w 1925 roku w biednej rodzinie rumuńsko-austriackich emigrantów. W czasie II wojny światowej przerwał studia techniczne w Michigan aby zaciągnąć się do wojska. Po zakończeniu służby piął się po szczeblach kariery - pracował w Chryslerze, Packard Motor Company wreszcie w General Motors, początkowo dla marki Pontiac, gdzie odpowiadał za sukces samochodu Pontiac GTO, następnie dla marki Chevrolet. Szefowie koncernu GM nazywali go złotym chłopakiem, bo wszystko czego dotknął zamieniało się w złoto. DeLorean brylował również w mediach, popularność zyskał między innymi wykupując udziały w ulubionych drużynach - koszykarskiej New York Yankees i futbolowej San Diego Charges. Utrzymywał kontakty z dziennikarzami, gwiazdami. W 1969 roku rozstał się z żoną i poślubił ponad dwadzieścia lat młodszą Kelly Harmon. W 1972 roku zaproponowano mu posadę wiceprezesa całego General Motors, on jednak odmówił i po odejściu z tej firmy założył w 1975 roku DeLorean Motor Company. Był to przełomowy moment w życiu DeLoreana. Od tego momentu było już tylko gorzej. DeLorean zbierał środki na realizację projektu samochodu DMC-12 wśród znajomych gwiazd, firm ubezpieczeniowych (auto miał być niesłychanie bezpieczne). Strategicznym inwestorem dysponującym środkami (ponad 100 milionów dolarów) na wybudowanie fabryki została Wielka Brytania skuszona możliwością ożywienia gospodarczego Ulsteru w Irlandii Północnej, gdzie wybudowano zakład przemysłowy DMC z dwoma tysiącami miejsc pracy. Inżynierowie DMC i sam DeLorean walczyli z ciągłymi problemami technicznymi i konstrukcyjnymi samochodu. Ostateczny efekt był daleki od oczekiwań i właśnie to jak również słabe wykończenie samochodu (robotnicy z fabryki w Ulsterze nie byli wykwalifikowani) przyczyniło się do niskiego zainteresowania klientów. Sytuacja firmy w 1982 roku była katastrofalna. DeLorean próbując ratować firmę rozpaczliwie szukał inwestorów. Nawiązał bliski kontakt z biznesmenem Jamesem Hoffmanem, który był przemytnikiem narkotyków i w zamian za złagodzenie zasądzonej kary współpracował z FBI. Biznesmen łudził DeLoreana kolumbijskim inwestorem, wymuszając jednocześnie posłuszeństwo groźbami zabicia córki. Podczas jednego ze spotkań z Hoffmanem DeLorean został aresztowany pod zarzutem handlu narkotykami. Cała sprawa była prowokacją FBI. DeLorean ostatecznie został zwolniony z zarzutów, jednak jego kariera jak i życie osobiste legło w gruzach. Jego żona rozwiodła się po procesie. W 1985 roku DeLorean wydał autobiografię i przeszedł na emeryturę. W 1999 roku w związku z ciągnącymi się sprawami sądowymi po upadku DeLorean Motor Company ogłosił bankructwo. Zmarł w 2005 roku na udar mózgu.

Maszyna
DeLorean DMC-12 był jedynym samochodem wyprodukowanym przez DeLorean Motor Company. Pojazd miał być bezkonkurencyjny na rynku pod względem bezpieczeństwa, niezawodności, wygody. Miał być również zgrabny, elegancki i tani. Za modernistyczne nadwozie z nielakierowanej stali i otwierane do góry drzwi odpowiada włoski projektant Giorgetto Giugiaro. DMC-12 wyposażono w silnik V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 130 KM. Samochód rozpędzał się do prędkości 220 kilometrów na godzinę. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 1981 roku w fabrykach w Irlandii Północnej. Liczba 12 w nazwie auta miała reprezentować planowaną cenę, czyli 12,000$, jednak w rzeczywistości samochód kosztował 28,000$. W produkcji podwozia planowano użyć do tej pory nietestowanej, nowoczesnej metody Elastic Reservoir Moulding (ERM) - miała ona zmniejszyć koszty budowania egzemplarzy, jednak okazała się niewłaściwa dla tego samochodu. W 1982 roku w związku ze słabym popytem na DMC-12 i problemami finansowymi firmy John DeLorean musiał zawiesić produkcję.

W momencie bankructwa DMC sprzedano około 9000 egzemplarzy samochodu. Między innymi w związku z zapotrzebowaniem na części do tego pojazdu w 1995 roku Stephen Wynne wskrzesił firmę. Produkcja DMC-12 została wznowiona w 2008 roku w limitowanych ilościach.

Źródło: http://automobilism.pl/in...-do-przyszlosci
_________________
http://automobilism.pl - odmienne spojrzenie na motoryzację
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group